lørdag, februar 07, 2009

Noget om mødre...

Alle her et forhold til begrebet mødre. De fleste af os har én - og nogle af os har flere! Jeg er blevet begavet med noget, der minder om en hel flok...!

Jeg blev født for snart 44 år siden af en ung pige, der blev smidt ud hjemmefra, og som følte sig nødsaget til at forære mig bort af forskellige årsager.
Da jeg var 10 måneder gammel, kom jeg derfor hjem til mine adoptivforældre i Jylland. Min far elskede mig 100% betingelsesløst. Min mor havde nok mere en anden idé om konceptet "mor", end betingelsesløs kærlighed.... Jeg er ikke i tvivl om, at min mor elsker mig, for så vidt - men hun har godt nok ind imellem en RET besynderlig måde at vise mig det på!!!
Min fætters kone, Tove, er en slags selvvalgt mor for mig. Jeg har været utrolig meget hos dem, og jeg ved, at de også elsker mig.

Så jeg er endt ud i noget med (mindst) TRE mødre! Min biologiske mor har jeg kendt siden jeg var 16 år, og jeg elsker hende helt vildt! Jeg er på mystisk vis nærmest som snydt ud af næsen på hende...! Vi svinger utrolig godt sammen, tænker ofte ret ens, har samme småbizarre form for humor - og er lige underlige!

Min rigtige mor på papiret - min adoptivmor - er ofte rigtig træt af mig! Jeg kan aldrig gøre noget rigtigt, vælger direkte modsat af, hvad hun ville gøre, ER i det hele taget skrubforkert! Det er sgu til tider lidt af en hård kost for mig! Jeg HAR opgivet at tilfredsstille hende. Jeg fortæller hende sjældent, hvad jeg mener (hun mener alligevel det modsatte!) Jeg forsøger vist bare at holde våbenhvile.... Men så ind imellem popper "Jytte-Juul-max-12½-år" op i mig, og så KAN jeg ikke holde kæft!!! Som nu til aften, hvor jeg ringede for at høre, om hun havde det godt! Nej, nej - hun spillede martyr... Havde stadig influenza... "Men-du-ringer-jo-aldrig-og-kommer-endnu-sjældnere-hvor-er-det-heldigt-jeg-har-mine-venner-i-Harridslev"....! Ja tak, mor!!! Jeg ringede så til dig TRE gange i sidste uge, for at høre, om jeg skulle købe ind for dig... Ville ikke smittes med influenza. (Som du selvfølgelig pådrog dig, da du BESTEMT ikke ville vaccineres på min opfordring, da du jo ALDRIG er syg!!!) Men nej, nej - jeg skulle ikke købe ind! Det gjorde alle dine venner... Og Anders og Else og Gitte og....? Fint nok.... Sidst jeg så talte med dig for en lille uge siden, havde du det meget bedre - og skulle i hvert fald til dans mandag, til fødselsdag onsdag etc..... Godt, tænkte jeg, så kan jeg have alle mine møder og til tider fortravlede tilværelse i fred i denne uge! Du havde det meget bedre.... NOT!! Fik jeg så at vide, med martyrstemmen her til aften! Og du er "i-hvert-fald-holdt-op-med-at-ringe-til-nogen-som-helst-de-ved-hvor-du-bor-hvis-de-vil-noget"! Den næste svada der kom lød ca. som: "Og-hvor-er-det-da-forfærdeligt-med-den-unge-kvinde-der-blev-slået-ihjel-tænk-da-lige-på-hendes-familie-hvor-har-vi-det-egentlig-godt-men-vi-går-i-fare-overalt"...! Mor, jeg ER vel nok glad for, at du har overskud til, at tænke på alle mulige, du ikke engang kender! Men det kunne egentlig ind imellem være lidt dejligt, hvis du også havde bare en lille, mikroskopisk forståelse for os, som er tættest på dig! Hallo - jeg er enlig mor med fuldtidsjob! Du har altid knoklet en vis legemsdel ud ad bukserne - men du har aldrig prøvet at skulle ud ad døren og hænge i en klokkestreng! Det ER altså ikke altid let at få tingene til at hænge sammen.... Du gider heller ikke se os om lørdagen. "Der-er-jo-håndbold-i-fjernsynet-kan-du-nok-forstå"..... Næ - der har JEG tid. Passer det ikke dig, så fint nok, men du skal bare IKKE råbe op om, at vi aldrig er sammen så! Derudover gider du sjældent besøge os - VI skal komme til dig. Øhhh.... Måske Asta ville synes det var bare LIDT mere hyggeligt, hvis du kom her....? Her har hun sine ting - og du vil alligevel helst tale med mig = brokke dig, eller tale om fuldstændig ligegyldige og for mig uinteressante mennesker, som jeg i øvrigt ikke kender!

Ja, mor, det ER sgu farligt at leve! Og børnene i Afrika sulter stadig, finanskrisen kradser, min dyne er for kort, det er pissekoldt udenfor - MEN JEG LEVER!!! Prøv det, siger jeg bare, prøv det! Det er FANTASTISK! Nu handler det ikke nødvendigvis om at leve i 100 år - men om at leve hvert sekund man er her, søde mor! DET er fandme poesi på et højt niveau! Musik i mine ører! (Og nej - vi snakker IKKE om Jodle Birge!!!)

Pyyyh.... Godt, man har vinterferie!

Husk nu at leve! *Blink-blink*

1 kommentar:

Betina Lind sagde ...

Hvor er det godt skrevet! Hun burde læse det, det stædige spetakel! Kram B